Кветиапинова кардиомиопатия и кардиогенен шок

AkdÄ съобщава за 39-годишен пациент, който е развил тежка кардиомиопатия по време на лечение с кветиапин. Тъй като други причини могат да бъдат изключени, това събитие трябва да се дължи на лекарството, съдържащо кветиапин. Досега има само индивидуални съобщения за свързани с кветиапин кардиомиопатии. Също така все още не може да бъде установена причинно-следствена връзка. Независимо от това, информацията за продукта сочи към доклади за кардиомиопатии и миокардит от клинични проучвания и от постмаркетинговия опит на активната съставка.

Документация по случая

Случаят, докладван на AkdÄ, засяга 39-годишен пациент, който е бил лекуван с 800 mg кветиапин на ден за психоза. Преди началото на лечението кардиогенното здраве с добра функция на лявото и дясното сърце е потвърдено чрез ехокардиография. Тежка кардиомиопатия се развива в рамките на четири месеца. Няма информация за приема на други потенциално кардиотоксични лекарства или вредни вещества.

По време на лечението с кветиапин пациентът е имал нарастваща диспнея. По време на амбулаторно ехокардиографско изследване е диагностицирана силно нарушена функция на помпата с лек перикарден излив. След хоспитализация жената развива явен кардиогенен шок (шоков индекс 1,5; NT-pro-BNP 14,834 ng / l). Използвайки ядрено-магнитен резонанс и коронарна ангиография, бяха изключени възможна причинна възпалителна кардиомиопатия, некомпактна кардиомиопатия (NCCM), миокардно съхранение и стенозираща ИБС Биопсиите на миокарда на лявата камера не показват данни за остра или хронична възпалителна реакция или инфекция с кардиотропни вируси.

Обратими симптоми след смяна на терапията

След като кветиапин трябваше да се разглежда като причина за кардиогенните находки, антипсихотичната терапия беше преминала към арипипразол. Освен това сърдечната недостатъчност се лекуваше с лекарства, количеството на пиенето беше ограничено и беше предписана физическа почивка. Пациентът получи дефибрилаторна жилетка като основна профилактика.

Тези мерки доведоха до намаляване на симптомите, ехокардиографските находки се подобриха и лабораторният параметър NT-pro-BNP показа намаляване. След шест месеца функцията на лявата камера се възстановява и пациентът вече не се нуждае от лекарства за укрепване на сърдечния мускул. Асимптоматичната сърдечна недостатъчност (NYHA I) с нормална фракция на изтласкване от 57 процента е документирана като крайно състояние.

Кветиапин

Кветиапин принадлежи към групата на второто поколение антипсихотици (SGA).Активната съставка е химически свързана с трицикличните антипсихотици клозапин и оланзапин. Кветиапин е одобрен за лечение на шизофрения и за лечение и предотвратяване на рецидиви на тежки манийни и депресивни епизоди при биполярно разстройство. Препоръчителната дневна доза за поддържаща терапия е между 150 и 800 mg, в зависимост от показанията. В Германия кветиапинът е най-често предписваният антипсихотик.

Честите нежелани реакции са сънливост, замаяност, главоболие, сухота в устата, наддаване на тегло, повишаване на нивата на общия холестерол и триглицеридите в серума, намаляване на нивата на хемоглобина и екстрапирамидни симптоми. Сърдечно-съдовите нежелани реакции включват бради и тахикардии, сърцебиене, удължаване на QT интервала, ортостатична хипотония и венозна тромбоемболия. При прекратяване на терапията са възможни симптоми на отнемане.

Помислете за свързаната с наркотици кардиомиопатия като диференциална диагноза

Публикуваният в момента случай потвърждава, че по време на лечението с кветиапин могат да се появят симптоми, характерни за сърдечната недостатъчност. Дори ако лекарствената дилатационна кардиомиопатия с ограничена систолична фракция на изтласкване на лявата камера и симптоматична сърдечна недостатъчност е рядка, тя трябва да присъства в центъра на медицинското наблюдение като диференциална диагноза и да се установява на ранен етап, ако е необходимо. Типични симптоми са диспнея, ограничение на упражненията и периферен оток. Всички предполагаеми случаи също трябва да бъдат докладвани на AkdÄ.