Линезолид и серотонинергични вещества: Серотонинов синдром

Причината за подновеното напомняне бяха два скорошни доклада за случая. 22-годишен мъж с продължителна вентилация (пациент 1) и недоносено момче (пациент 2) получиха антибиотика линезолид като част от интензивно медицинско лечение. Дългосрочното лечение на пациент 1 е есциталопрам. Вторият пациент е лекуван с фентанил. И в двата случая са дадени допълнителни лекарства. Няколко дни след като пациентите също са получили антибиотика линезолид, те развиват симптоми, които са класифицирани като серотонинов синдром поради взаимодействието на линезолид със серотонинергичните лекарства есциталопрам или фентанил.

Подобряване на симптомите след прекратяване на лечението

Състоянието на двамата пациенти се подобри след прекратяване на приема на линезолид. При пациент 1 есцитаолпрам също е прекратен. Причината, допринасяща за симптомите, чрез постулираното взаимодействие е възможна, дори ако алтернативни причини са възможни и в двата случая.

Приложение Linezolid

Линезолид се счита за резервен антибиотик. Линезолид е ефективен срещу метицилин-резистентни стафилококи (MRSA) и ванкомицин-резистентни ентерококи (VRE). Следователно трябва да се използва само в стационар и след съвет от съответните специалисти, както може да се види в информацията за специалистите. Linezolid е обратим, неселективен инхибитор на моноаминооксидазата (МАО). МАО инхибиторите се използват терапевтично за лечение на психиатрични и неврологични заболявания като депресия или болест на Паркинсон.

Не давайте линезолид едновременно със серотонинергични вещества

Едновременното приложение на линезолид и серотонинергик е противопоказано поради риска от серотонинов синдром, освен ако такава комбинация е абсолютно необходима.

Серотонергичните вещества са

  • селективни инхибитори на обратното поемане на серотонин като циталопрам, есциталопрам
  • трициклични антидепресанти като кломипрамин
  • Триптаните като суматриптан
  • някои опиоиди, като трамадол или фентанил

Бележки за лекуващи лекари

  • Пациентите трябва да бъдат внимателно наблюдавани за признаци на серотонинов синдром, според случая.
  • Симптомите могат да бъдат треска, объркване, безпокойство, сърдечни аритмии, нервно-мускулни симптоми до припадъци и кома.